Bana kalırsa sinemada iki çeşit gerilim türü vardır. Birincisi; bütçeyi har vurup harman savuran, işin içine binbir çeşit görsel efekt katan,  sadece görsellik ve işitsel öğeler yardımıyla seyiriciyi korkutmaya çalışan “çerezlik” diye tabir edebileceğim türdür. Diğeri ise yönetmenin meziyetleriyle ön plana çıkarken, senaryosu, kurgusu ve çekim teknikleriyle farklılık yaratır. Rear Window’u kategorilendirecek olursak da bu ikinci türe alabiliriz sanırım.

Tabii filmle ilgili yapabileceğim en önemli bilgilendirme yönetmen koltuğunda Alfred Hitchcock’un oturduğu olacaktır. Hal böyle olunca da Rear Window bir sanat eserine dönüşmüş. “Röntgencilik” konulu film, 2 saat boyunca neredeyse tek bir oda içinde belli açılardan önümüze sunuluyor. Kısıtlı mekan filmleri genelde sıkıcı gözükse de Rear Window’da durum tam tersine dönüyor ve inanılmaz akıcı bir hikaye anlatımıyla karşı karşıya kalıyorsunuz. Sanırım bunun bir diğer örneği olarak da Quentin Tarantino’dan Reservoir Dogs’u gösterebiliriz.

Yazının devamı filmi izlememiş olanlar için spoiler içerebilir.

Ayrıca konuyu direkt “Röntgencilik” olarak söyledik ama işin özü ise çok farklı. Ayrıntılara inince görüyoruz ki film “ilişkiler” üzerinden gidiyor. Kadın-erkek ilişkileri, aile ilişkileri vesaire. Dikkatli izlerseniz başta ana karakterlerimiz olmak üzere çevrede yaşayan her kadın ve erkek hengameler içinde. Karakterlerden özellikle Stella’nın bu konularla ilgili getirdiği yorumlar ise ilgi çekici. Kısacası röntgen olayı Rear Window’un sadece ana teması, arkada ise bambaşka şeyler yatıyor. Bu da büyük usta Alfred Hitchcock’u, olayları gözümüze gözümüze sokan Hollywood yönetmenlerinden ayıran fark oluyor.

“Bakın Bay Jefferies, ben eğitimli bir kadın değilim ama size birşey söyleyeyim; bir adamla bir kadın birbirlerini görüp beğenince birbirlerine koşmalıdırlar. Broadway’deki taksiler gibi, deney tüplerindeki numuneler gibi. Oturup karşılıklı birbirlerini incelemeden”

Yine kısaca hikayeden de bahsetmek gerekirse; Jeffries, kısaca Jeff işinde başarılı bir fotoğrafçıdır ve bir dergide çalışmaktadır fakat bir talihsizlik sonucu sol bacağını kırar ve 2 hafta boyunca evde yatmak zorunda kalır. Zamanını tekerlekli sandalyede geçiren Jeff, apartmanların birbirine son derece yakın hatta neredeyse iç içe olduğu bir muhitte yaşamaktadır. İşin içine can sıkıntısı da girince dürbün ve fotoğraf makinesiyle çevre daireleri gözetlemeye başlar Jeff. Peşinde erkekler dolaşan güzel balerinimiz, yalnız bir kadın, bir piyanist, orta yaşlı bir çift ve asıl odak noktamız katil adayı ve onun karısı.

Evde kaldığı süreç içerisinde “röntgen” yapmakla zaman geçiren Jeff esrarengiz olaylara tanık olur ve hikayemiz de şekillenir. Dedektif arkadaşından yardım alamayınca sevgilisi Lisa Fremont’la ortak çalışmaları, hemşiresi Stella’nın diyalogları ve filmden sizin de aldığınız “röntgencilik” hissi ise renkli anektodlardan. Demek istediğim filmde kendinizi Jeff yerine rahatlıkla koyabiliyorsunuz ki zaten geniş düşününcee sinema ve ondan aldığımız haz da başlı başına bir “röntgencilik” değil mi?

Rear Window her ne kadar başlarda fazla gerilim atmosferi yaratamasa da özellikle filmin sonlarında nefeslerinizi tutuyorsunuz. Lisa’nın Thornwald’ların evinde olduğu, Jeff’in Thornwald’ı fotoğraf makinesiyle durdurmaya çalıştığı ve camdan düşüş sahneleri çok başarılıydı. Yine Jeff’in alçıdaki bacağını kaşırken aldığı haz, Lisa onun istediği kadına dönüşürken ona bakışları da unutulmaz sahnelerdendi. Yönetmen becerilerinin yanında James Stewart ve Grace Kelly için de ayrı parantez açmak isterim. Özellikle Grace Kelly filmde baş döndürücü bir güzelliğe sahip. Her ikisini de saygıyla anıyorum.

Fazla da uzatmak ve filmle ilgili ipucu vermek istemiyorum. Rear Window gerilim sevenlerin kesinlikle izlemesi gereken bir başyapıt, sanat eseri. 1954 yapımu bu filmi her sinema sever mutlaka izlemeli.

Rear Window (1954)
Rear Window poster Rating: 8.5/10 (323,660 votes)
Director: Alfred Hitchcock
Writer: John Michael Hayes (screenplay), Cornell Woolrich (based on the short story by)
Stars: James Stewart, Grace Kelly, Wendell Corey, Thelma Ritter
Runtime: 112 min
Rated: APPROVED
Genre: Mystery, Thriller
Released: 01 Sep 1954
Plot: A wheelchair-bound photographer spies on his neighbours from his apartment window and becomes convinced one of them has committed murder.